how toویندوز

رفتن به حالت سیف مود ویندوز ۱۱ آپدیت [2023]

به این آموزش امتیاز دهید
[کل: 1 میانگین: 4]

آیا ویندوز 11 را به تازگی نصب کرده‌اید و با آن به مشکلاتی برخورد کرده‌اید؟ آیا برخی از ویژگی‌های برنامه‌ها و درایورهای ویندوز شما به خوبی کار نمی‌کنند و ویندوز را دچار مشکل می‌سازند و حتی باعث کاهش سرعت ویندوز شما می‌شوند.؟ در چنین شرایطی  شاید از خود بپرسید که چگونه ‌‌می‌توانم این مشکل را برطرف کنم. بهتر است بدانید که در چنین شرایطی بهترین ابزار برای رفع مشکلات، استفاده از حالت سیف مود ویندوز 11 (Safe Mode) برای عیب یابی و troubleshooting می‌باشد. اما پرسش اینجاست که رفتن به safe mode در ویندوز 11 چگونه است؟

حالت سیف مود ویندوز 11 چیست؟

بیائید برای پاسخ به این پرسش که Safe Mode یا حالت سیف مو ویندوز 11 چیست، موضوع را از پایه آغاز کنیم. در واقع سیف مود حالتی ویژه در ویندوز می‌باشد که طراحی شده‌‌ است تا با استفاده از آن، کامپیوتر خود را عیب یابی کنید. هنگامی که Safe Mode را در کامپیوتر خود ران می‌کنیم، سیستم عامل کامپیوتر ما تنها از سرویس‌ها و پردازش‌های پایه برای مدیریت کامپیوتر بهره می‌برد.

حالت سیف مود ویندوز 11 چیست؟

هنگامی که ویندوز در حالت سیف مود بوت می‌‌شود، تنها با مهمترین درایورها و نرم‌افزارهای خود بالا می‌آید و بخش‌های نانیازین را رها کرده و در واقع دیگر از بخش‌های سخت‌افزاری و برنامه‌هایی که بدانها نیز ندارد، بهره نمی‌برد. برای نمونه اگر کامپیوتر شما به دلیل باگی در کارت گرافیک دچار مشکل شود، با ران کردن سیف مود، می‌توانید مشکل را شناسایی کنید زیرا در این حالت ویندوز شما تنها با با درایورهای پایه کارت گرافیک خود بالا می‌آید و از همه درایورهایی که کارخانه سازنده کارت گرافیک ساخته‌‌ است بهره نخواهد برد.

در حالت Safe mode چه کارهایی می توان انجام داد؟

ما می‌دانیم که حالت سیف مود به ما در عیب یابی کامپیوتر و حل مشکلات آن یاری می‌رساند اما چگونه؟ در اینجا به برخی از کارهایی که می‌توان در سیف مود ویندوز 11 انجام داد اشاره می‌کنیم:

  • با ران کردن ابزار troubleshooting یا عیب یابی در سیستم عامل، مشکلات احتمالی را در شبکه، صدا یا گرافیک کامپیوتر شناسایی می‌کنیم.
  • با استفاده از Terminal ویندوز، Command Prompt و یا PowerShell، فرمان‌های پیشرفته‌ای را ران می‌کنیم تا با آن مشکلات هارد، مسلات بوت ریکورد و مشلات شبکه و مواردی از این دست را حل نماییم.
  • می توانیم با دانلود و نصب برنامه‌هایی که به آنها سوء زن داریم، مشکل را پیدا کنیم، البته اگر سیف مود ما روی حالت شبکه یا  Safe Mode with Networking باشد.
  • دانلود و نصب و Install یا حذف و Uninstall درایورهای سخت افزارهایی از کامپیوتر که گمان می‌کنیم دارای باگ هستند. در اینجاهم باید حالت سیف مود به شبکه دسترسی داشته باشد و از نوع Safe Mode with Networking باشد.
  • بررسی ویندوز 11 با Microsoft Defender Antivirus از این نظر که ممکن است دچار بدافزار/malware و یا دیگر تهدیدهای امنیتی باشد. البته شما می‌توانید از هر آنتی ویروسی که دوست دارید بهره ببرید.

نصب درایور کارت گرافیک برای عیب یابی در حالت سیف مود ویندوز 11

اما از سوی دیگر در حالت Safe Mode ویندوز 11 شما نمی‌توانید برنامه‌هایی را نصب کنید که از ویژگی‌های پیشرفته سخت‌افزار رایانه شما بهره می‌برند. برای نمونه شما نمی توانید در حالت سیف مود، گیم بازی کنید و دلیل آنهم آشکار است زیرا می‌دانیم حالت Safe Mode چیست. در حالت سیف مود تنها درایورهای پایه ران می‌شوند و برای همین ما از همه توان رایانه خود بهره نمی‌بریم و این درحالی است که گیم‌ها از همه درایورها و توان کارت گرافیک بهره می‌برند.

انواع حالت سیف مود ویندوز 11

توجه داشته باشید که روش‌های قدیمی همانند زدن کلید F8 و یا Shift+F8 برای بوت کردن ویندوز 11 کار نمی‌کند زیرا ویندوز 11 برای برقراری ارتباط میان خودش و سخت‌افزار رایانه، به جای استفاده از  BIOS، از UEFI بهره می‌برد.

در حالت سیف مود (Safe Mode) ویندوز 11 با اولیه‌ترین و نیازین‌ترین ویژگی‌ها و درایورها، آغاز به کار می‌کند. این کار به سیستم عامل کمک می‌کند تا دلیل واقعی مشکل پیش‌ روی کاربر را مشخص کرده و آن را به آسانی عیب‌یابی کرد.

شایان ذکر است که بسته به محدودیت‌های کاربر، حالت سیف مود ویندوز 11 را می‌توان به 3 دسته متفاوت تقسیم کرد:

  • Safe Mode استاندارد،دارای هندیتار/اینترفیس کاربر در سطح پایه است، در این حالت شماری کمی از درایورها و سرویس‌ها در ویندوز ران می‌شوند و اتصال به شبکه نیز مسدود می‌شود. در حالت سیف مود استاندارد شما همچنان به پرونده‌ها و فایلها دسترسی خواهید داشت و می‌توانید برای عیب یابی کامپیوتر برنامه‌ها را ران کنید. این حالت ایمن، پر کاربردترین سیف مود میان کاربران است.
  • Safe Mode with Networking یا سیف مود با امکان دسترسی به شبکه همان حالت استاندارد سیف مود است با این تفاوت که این بار شما به شبکه  اینترنت و دیگر کامپیوترها نیز می‌توانید دسترسی داشته باشید و حتی برنامه مورد نظر را دانلود و نصب کنید. هرچند این ویژگی مناسب کارشناسان ویندوز است و توجه داشته باشید که در این حالت، حفاظ‌های امنیتی خاموش هستند و کامپیوتر شما برای اتصال به اینترنت امن نیست. 
  • Safe Mode with Command Prompt یا سیف مود با امکان دسترسی به خط فرمان نیز همان حالت استاندارد است اما با بالا آمدن ویندوز، خط فرمان نیز برای شما باز می‌شود. در این خط فرمان می‌توانید برای نمونه دستورهایی همچون MSconfig را تایپ کنید و یا به سرعت با آن کامپیوتر خود را ری استارت کنید.

رفتن به حالت سیف مود ویندوز 11 با فشار Shift + Restart در sign-screen

  • اگر نمی‌توانید در ویندوز 11 sign in کنید اما کامپیوتر یا لپ تاپ شما به صفحه ورود یا sign in می‌رسد باید با کلید Shift را فشار داده و نگه دارید و سپس دکمه Power را در پایین، گوشه راست، کلیک کنید و در منوی باز شده Restart را انتخاب کنید.

رفتن به حالت سیف مود ویندوز 11 با فشار Shift + Restart در sign-screen

  • با این کار ویندوز 11 شما در آن، ریبوت می‌شود و سپس صفحه‌ای آبی نمایش داده می‌شود که در آن باید گزینه Troubleshoot را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه Troubleshoot برای فعال کردن سیف مود ویندوز

  • در برگه Troubleshoot باید گزینه Advanced options را کلیک کنید.

انتخاب گزینه گزینه Advanced options برای عیب یابی

  • در بخش Advanced options گزینه Startup Settings را انتخاب کنید. اگر این گزینه را در این برگه ندارید، لینک See more recovery options را کلیک کنید و پس از آن Startup Settings را کلیک کنید.

انتخاب گزینه Startup Settings در ویندوز 11

  • پس از آن که برگه Startup Settings باز شد، ویندوز 11 به شما می‌گوید که پس از ریستارت کامپیوتر شما می‌توانید گزینه‌های Windows را تغییر دهید که یکی از این گزینه‌ها Enable Safe Mode یا فعال سازی حالت سیف مود است. پس دکمه Restart را کلیک کنید.

ری استارت ویندوز 11  Startup Settings برای رفتن به حالت سیف مود ویندوز 11

  • پس از پایان ریستارت ویندوز 11 می‌توانید Startup Settings را فعال کنید. برای رفتن به حالت سیف مود ویندوز 11،  سه گزینه پیش روی خواهید داشت:
    1- Safe Mode یا سیف مود استاندارد که برای انتخاب آن می‌توانید کلید 4 یا F4 را بزنید.
    2- Safe Mode with Networking یا سیف مود و حالت ایمن با شبکه که درایورها و سرویس‌های شبکه را لود می‌کند که برای انتخاب آن باید کلید 5 یا F5 را بزنید.
    3- Safe Mode with Command Prompt یا سیف مود با کامند پرومپت یا خط فرمان که در آن با حالت سیف مود، Command Prompt نیز لود می‌شود.

سه گزینه safe mode standar / Safe Mode with Networking / Safe Mode with Command Prompt

  • پس از ویندوز 11 با حات سیف مود بالا می‌آید که شما می‌توانید با sign in در اکانت ادمین ویندوز خود کار عیب یابی ویندوز را آغاز کنید.

رفتن به Safe Mode ویندوز 11 با استفاده از Automatic Repair

ویندوز 11 دارای یک سوئیچ یا ماشه failsafe تو-ساخت می‌باشد که در صورت شکست و عدم موفقیت بالا آمدن ویندوز بصورت معمولی، چکانده می‌شود. در صورتی که بالا آمدن ویندوز بطور معمول پس از 3 بار به شکست انجامد، حالت Automatic Repair یا بازسازی خودکار، ران و لود می‌شود

  • .پس کاری که شما باید انجام دهید، این است که برای 3 بار در بالا آمدن ویندوز 11 اختلال ایجاد کنید. برای این کار کافی است که در هنگام بالا آمدن ویندوز، دکمه فیزیکی Restart یا Power کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ خود را فشار دهید. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از کلید Power باید آن را برای 4 ثانیه نگه دارید. اگر این کار را درست انجام دهید در بار چهارم بدون انجام کاری خواهید دید که ویندوز 11 با حالت Automatic Repair بالا می‌آید.

رفتن به Safe Mode در حالت Automatic Repair

  • کمی شکیبا باشید تا پیام Diagnoising your PC را ببینید.

حالت Diagnoising your PC در زمان بالا اومد ویندوز 11

  • با نمایان شدن برگه آبی، دکمه Advanced options را کلیک کنید.

دکمه Advanced options در پنجره Automatic Repair

  • سپس در بخش Choose an option گزینه Troubleshoot را کلیک کنید.

انتخاب گزینه Troubleshoot برای فعال کردن سیف مود ویندوز

  • در اینجا همان گام‌های روش نخست را دنبال کنید. پس مسیر Advanced options -> Startup Settings -> Restart”  را دنبال کنید و برای رفتن به حالت سیف مود ویندوز 11، کلید 4 یا F4 را برای Standard Safe mode و کلید 6 یا F6 را برای رفتن به حالت Safe Mode with Command Prompt بزنید.

فعال کردن Safe Mode ویندوز 11  با USB یا DVD نصب درایو و Command Prompt

راه دیگر برای اندر‌شدن به حالت سیف مود در ویندوز 11 استفاده از فلش USB یا DVD با Setup یا پیکره‌بندی ویندوز 11 می‌باشد.

  • پس، از DVD یا USB  برای بوت کردن کامپیوتر خود، استفاده کنید، سپس زبان و کیبورد دلخواه خود را برگزیده و دکمه Next را کلیک کنید.

فعال کردن Safe Mode ویندوز 11  با USB یا DVD نصب درایو و Command Prompt

  • در بخش پسین و در پایین گوشه چپ پنجره Windows Setup، لینک/پیوند Repair your computer کلیک کنید.

Repair your computer در ویندوز 11

  • در برگه Choose an option گزینه Troubleshoot را کلیک کنید.

انتخاب گزینه Troubleshoot برای فعال کردن سیف مود ویندوز

  • در بخش Advanced options، گزینه Command Prompt (Use the Command Prompt for advanced troubleshooting) را برگزینید.

گزینه Command Prompt (Use the Command Prompt for advanced troubleshooting)  برای عیب یابی ویندوز 11

  • اکنون به مهمترین بخش ممکن می‌رسیم. در بخش Command Prompt، فرمان زیر را تایپ کنید، کلید Enter را بزنید و کمی شکیبا باشید تا The operation completed successfully را ببینید.

bcdedit /set {default} safeboot minimal

فرمان safeboot minimal برای رفتن به حالت سیف مود در ویندوز 11

  • سپس Command Prompt را ببندید و در پایان دکمه Continue را کلیک کنید.

  • کمی شکیبا باشید تا اینکه کامپیوتر یا لپ تاپ شما ریستارت شود.

بسیار مهم: در استفاده از این روش، هر بار که ویندوز 11 شما بالا می‌آید، وارد حالت سیف مود می‌شود و اگر می‌خواهید به حالت روال و نرمال باز گردد، شما باید در خط فرمان Command Prompt ویندوز خود، فرمان زیر را تایپ کنید:

 bcdedit /deletevalue {default} safeboot

در ادامه روش‌هایی را خواهیم دید که مناسب زمانی است که شما می‌توانید در ویندوز sign in کنید، پس با ما همراه باشید.

استفاده از درایو ریکاوری USB برای رفتن به حالت سیف مود ویندوز 11

برای ورود به حالت سیف مود ویندوز 11 می‌توانید از درایو ریکاوری USB نیز استفاده کنید. در این روش شما حتی می‌توانید از درایو ریکاوری USB که حتی در ویندوز 11 کامپیوتر دیگر، درست شده است، بهره ببرید.

استفاده از درایو ریکاوری USB برای رفتن به حالت سیف مود ویندوز 11

  • فلش USB را به کامپیوتر یا لپ تاپ وصل کنید و سچس ویندوز 11 خود را با درایو ریکاوری USB، بوت کنید و در برگه آبی، زبان کیبورد خود را برگزینید.

انتخاب زبان کیبورد در ویندوز 11 برای درایو ریکاوری

  • سپس گزینه Troubleshoot را در بخش Choose an option کلیک کنید.

گزینه Troubleshoot در بخش Choose an option ویندوز 11

  • گام‌ههای بعدی همانند روش نخست است که بصورت کوتا این می‌شود که باید Advanced options -> Startup Settings -> Restart را دنبال کنید و برای رفتن به حالت سیف مود ویندوز 11، کلید 4 یا F4 را برای Standard Safe mode و کلید 6 یا F6 را برای رفتن به حالت Safe Mode with Command Prompt بزنید.

رفتن به سیف مود ویندوز 11 با System Configuration (msconfig.exe)

در صورتی که می‌توانید در ویندوز خود sign in کنید، یکی از آسانترین روش‌ها برای رفتن به حالت سیف مود استفاده از ابزار System Configuration می‌باشد که با نام msconfig.exe نیز شناخته می‌شود.

  • در بخش جستجوی ویندوز خود system configuration را تایپ کنید.

رفتن به بخش System Configuration در ویندوز 11

  • اکنون در برنامه سیستم کانفیگوریشن یا پیکره بندی ویندوز، به زبانه Boot بروید و Safe Boot را برگزینید. در زیر بخش Boot Options، تیک Safe boot را بزنید و سپس دکمه OK را کلیک کنید.

بخش Boot Options، تیک Safe boot برای حالت سیف مود ویندوز 11

  • ویندوز 11 به شما می‌گوید که برای بکاربستن تغییر باید، رایانه ریستارت شود. پس اگر می خواهید کار دیگری انجام دهید دکمه Exit without restart را کلیک کنید و اگر می‌خواید ویندوز 11 وارد حالت ایمن یا سیف مود شود، دکمه Restart را بزنید.

دکمه Restart برای رفتن به سیف مود

استفاده از روش فشار دادن و نگه داشتن کلید Shift و ریستارت ویندوز

  • یکی از آسانترین راه‌ها برای ورود به حالت safe mode ویدوز این است که هنگامی که کلید Shift را نگه داشته اید، منوی Start را کلیک کنید و روی آیکون Power در گوشه پایین و سمت راست کلیک کنید و سپس “Restart” را کلیک کنید.

حالت ایمن که به طور موقت درایورها و ویژگی ها را غیرفعال می کند تا رایانه

  • پس از ری استارت شدن ویندوز در بخش Choose an option گزینه Troubleshoot را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه Troubleshoot برای فعال کردن سیف مود ویندوز

  • این بار نیز همچون روش نخست،  (بصورت کوتاه) مسیر Advanced options -> Startup Settings -> Restart را دنبال کنید و برای رفتن به حالت سیف مود ویندوز 11، کلید 4 یا F4 را برای Standard Safe mode بزنید، برای رفتن به Safe Mode with Networking کلید 5 یا F5 را بزنید و از کلید 6 یا F6 برای رفتن به حالت Safe Mode with Command Prompt بهره ببرید.

استفاده از بخش Settings ویندوز و رفتن به مسیر Recovery > Advanced startup

استفاده از بخش از دیگر راه‌های پیش روی کاربران برای فعال کردن و رفتن به حالت سیف مود ویندوز 11 می‌باشد.

 
  • بعنوان روش جایگزین می توانید راهی دراز تر را برای رسیدن به Safe Mode در بخش Settings یا تنظیمات ویندوز دنبال کنید. نخست با فشردن کلید میانبر Windows+i یا راست کلیک روی آیکون چهارخانه Start و کلیک منوی Settings به بخش تنظیمات بروید. در بخش تنظیمات در ستون سمت چپ  “System” را کلیک کنید و سپس “Recovery” را برگزینید.

انتخاب Recovery

  • در بخش Recovery به دنبال Advanced Startup گشته و دکمه Restart Now را کلیک نمائید.

  • ویندوز یک پنجره بالا-پر تائید را به شما نشان می دهد و از شما می خواهد که داده هایتان را پیش از انجام ریستارت ذخیره کنید. پس از آماده بودن Restart Now را کلیک کنید.

کلیک Restart Now

 

پس از انجام گام پیشین ویندوز خاموش شده و پس از ریستارت یک برگه آبی را نمایش می دهد که عنوان آن Choose an Option می باشد و چندین گزینه زیر آن لیست شده اند. در ادامه Troubleshoot را برگزینید.

فعال کردن Safe Mode یا حالت ایمن ویندوز 11 برای عیب یابی ویندوز

  • در بخش Troubleshoot گزینه Advanced Option را برگزینید.

گزینه Advanced Option

  • در بخش گزینه های پیشرفته Startup Settings را برگزینید.

فعال کردن Safe Mode یا حالت ایمن ویندوز 11 برای عیب یابی ویندوز

  • در اینجا Restart را کلیک کنید.

  • کامپیوتر شما ریستارت شده و در منوی Startup Settings با 9 گزینه بالا می آید. برای انتخاب Safe Mode with Networking کلید 5 کیبورد و برای انتخاب Safe Mode with Command Prompt کلید 6 را بفشارید. در صورتی که دارای دانش پایه هستید با زدن کلید 4 یا F4، از حالت سیف مود استاندارد استفاده کنید.  اما برای عیب یابی پیشرفته و در صورتی که به خط فرمان ویندوز چیره هستید، گزینه 6 مناسب تر است.

  • پس از انتخاب گزینه مورد نظر ویندوز شما سرانجام در حالت ایمن یا Safe Mode بالا می آید. نمایشگر شما در پایین ترین رزولیشن خواهد بود و یک پس زمین مشکی جانشین تصویر پس زمینه وینوز می شود و در بالا-راست نمایشگر Safe Mode را خواهید دید.

    ویندوز 11 در حالت Safe Mode

در این گام ، می توانید هر عیب ـیابی را که به انجام آن نیاز دارید انجام دهید. پس از پایان کار ، کافی است ویندوز 11 خود را مانند همیشه دوباره راه اندازی یا خاموش کنید. اگر همه چیز خوب پیش رفت و مشکل شما برطرف شد ، پس از ریستارت دوباره ، به حالت معمولی غیر ایمن ویندوز یا non-safe Windows mode باز می گردید. موفق باشید!

فعال کردن سیف مود ویندوز 11 با فرمان Shutdown در CMD

  • در صورتی که می‌توانید با sign in به ویندوز، اندر شوید، این امکان را دارید تا با اجرای فرمان زیر، حالت سیف مود در ویندوز 11 را فعال کنید:

فعال کردن سیف مود ویندوز 11 با فرمان Shutdown در CMD

shutdown.exe /r /o

  • با این فرمان ویندوز شما ریبوت می‌شود.

فعال کردن سیف مود ویندوز 11 با فرمان Shutdown در CMD

  • پس از آن همانند آنچه که در گام‌های پیشین گفتیم، دستورها را دنبال کنید تا بسته به نیاز خود، یکی از 3 حالت سیف مود را در ویندوز 11 فعال کنید.

انتخاب گزینه Troubleshoot برای فعال کردن سیف مود ویندوز

 

پرسش‌های رایج درباره Safe mode ویندوز 11

چگونه می‌توان وارد حالت سیف مود ویندوز 11 شد؟

بطور کلی می‌توان با فشار دادن و نگه داشتن کلید Shift و راست کلیک روی آیکون Power و انتخاب گزینه Restart کار ورود به Safe mode را انجام داد که البته بسته به محدودیت‌های کاربر باید از روش‌های متفاوتی بهره برد.

چرا هنگام زدن کلید F8 در هنگام بالا آمدن ویندوز 11 به Advanced Boot Options دسترسی نداریم؟

زیرا ویندوز 11 در ارتباطش با سخت افزار کامپیوتر از BIOS استفاده نمی کند بلکه از UEFI بهره می‌برد.

منبع
digitalcitizenstellarinfo

vala

وبسایت آموزشی روشتک در زمینه فناوری های نوین در پایان تابستان سال 2017 میلادی توسط علی عباسی دانشجوی رشته اینترنت و شبکه های گسترده بنیان گذاشته شد که در آغاز برای او تا اندازه ای این کار جنبه سرگرمی داشت، اما رفته رفته و با کار پیوسته، این وبسایت هم اکنون رویه ای جدی تر از پیش به خود گرفته است تا در زمینه آموزش و فناوری های نوین همراهی خوب برای شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

دکمه بازگشت به بالا