Adobe Premiere Prohow to

ساخت پروژه در پریمیر | Adobe Premiere Pro (2022)

به این آموزش امتیاز دهید
[کل: 0 میانگین: 0]

آموزش ساخت پروژه در پریمیر

برای ساخت یک پروژه قابل ویرایش در پریمیر نخست می باید منبع ویدئو های خود را در یک پوشه بگذاریم. در بسیاری از دوربین های فیلمبرداری، ویدیوی ضبط شده در یک کارت حافظه ذخیره می شوند که میتوانید آن را همانند هر پوشه دیگر در هارد درایو ببیند. شما میتوانید ویدیو‌ها را از کارت حافظه دوربین خود در هارد داخلی و یا یک هارد اکسترنال سریع کپی کنید.  پشتیبانی هارد درایو از درگاه های usb 3 و usb c معمولاً به معنای بالا بودن سرعت آنهاست.  در این نوشتار به روش ساخت پروژه در پریمیر ، ایمپورت کردن فیلم در پریمیر خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

نوشتار پیوسته: مشکل پخش فیلم در پریمیر (2022)

آنتقال ویدئو از دوربین به کامپیوتر

 شما می توانید فایلهای بخش نخست فایل های آموزشی ساخت پروژه در پریمیر  را دانلود کنید.  در فایل آموزشی دانلود شده دو پوشه با نام های CameraCard و ProjectStructure را می توانید ببینید. پوشه CameraCard در واقع نوعی همانندسازی برای پوشه کارت حافظه دوربین که به محض اتصال به کامپیوتر نمایان میشود. پوشه ProjectStructure نیز خود دارای چندین فولدر و پوشه  است. استفاده از چنین پوشه ای در هنگام ساخت پروژه های تازه برای شما بسیار مفید خواهد بود بود تا پروژه خود را به صورت شسته و رفته انجام دهید.
پوشه ساختارمند پروژه در پریمیر

ساختار پوشه پروژه در پریمیر

  • در فولدر Documents می توانید اسکریپت‌ها، فاکتورها، یادداشت‌ها و مواردی از این دست را ذخیره نموده و حتی زیر پوشه هایی را نیز بدان افزائید.
  • در پوشه Video میتوانید ویدیو های گرفته شده با دوربین خود یا گرفته شده از دیگر منابع  را در آن کپی کنید.
  • در پوشه Audio نیز می‌توانید آهنگ ها، افکت های صوتی، آوارو ها (ویس اور ها – voiceover ) و دیگر فایل های صوتی را که با دستگاهی دیگر ضبط کرده اید قرار دهید. در صورت نیاز حتی میتوانید زیر پوش های دیگری را نیز به آن بیفزایید.
  • پوشه project نیز جایی است که می توانید پروژه پریمیر و همچنین پروژه‌های After Effects و Auditions را نیز در آن نگهداری کنید.
  • پوشه Rendrs نیز جائیست که می توانید خروجی‌های افتر افکت را در آن بگذارید، هرچند شاید این پوشه برای شما کارامد نباشد.
  • در پوشه Review نیز میتوانید خروجی هایی را که هنوز کامل نشده اند ذخیره کنید. همچنین میتوانید در پوشه ِDeliverables خروجی  نهایی پروژه خود را ذخیره نمایید.
ایمپورت کردن فیلم در پریمیر 
ایمپورت کردن فیلم در پریمیر

اکنون برای نمونه نام پوشه ProjectStructure را به نام دلخواه منطقی خود همچون Lesson1RoughCut تغییر دهید. پس از آن از  پوشه CameraCard، ویدئوها را در پوشه 02_Video کپی کنید. پیش از باز کردن برنامه Adobe Premier، ساختار پوشه پروژه ما همانند تصویر زیر خواهد بود.

 

چرا پوشه پروژه خود را ساختارمند کردیم؟

در برخی از  برنامه های ویرایش ویدئو برای نمونه وقتی ۵ گیگابایت فایل را به پروژه می افزاییم حجم پروژه ما بیش از ۵ گیگابایت می شود اما چنین چیزی درباره پریمیر صدق نمی کند. در واقع پریمیر به جای ایمپورت (توبُرد – Import) یک فایل، از منبعی که فایل در آن قرار گرفته استفاده می کند. با این کار حجم فایل های پروژه پریمیر کوچکتر میشود و در نتیجه اشتراک گذاری یا بکاپ گرفتن از آن را برای شما آسان می گردد. تساوی کنید که در طول پروژه مسیر یا نام فایل های ضروری را برای استفاده در پروژه تغییر ندهید. اگر احیانا مسیر فایل یا نام فایل را تغییر دادید می باید در نرم افزار پریمیر آن را دوباره  ریلینک یا باز پیوست کنید.

ساخت پروژه در پریمیر

 هنگام باز کردن نرم افزار پریمیر نخستین چیزی که میبینیم بخش Home Screen است. برای ساخت یک پروژه تازه دکمه New Project را کلیک کنید. در واقع پروژه جایی است که فایلهای خود را در آن ایمپورت (توبُرد – Import) و سازماندهی می کنیم و ویراست یا edit های خود را در آن می سازیم.
ساخت پروژه در پریمیر

در اینجا برای نمونه نام پروژه خود را Lesson1RoughCut می گذاریم. سپس آن را در پوشه 05_Project که به تازگی ساخته ایم ذخیره میکنیم. برای انتخاب پوشه دکمه Browse  را کلیک میکنیم . پس از اون برای ساخته شدن پروژه دکمه OK را کلیک میکنیم.
ایمپورت کردن فیلم در پریمیر 

جابجایی در  ورک اسپیس های (Workspaces) پریمیر

رابط کاربری نرم افزار پریمیر از لایه از پنل ها ساخته شده است.  در واقع ما در این برنامه با پنل های فراوانی روبرو هستیم که همه آنها در هر سناریویی کارآمد نیستند. پریمیر دارای لایه پنل های از پیش تنظیم شده است که workspaces نامیده می شوند .پریمیر بطور پیش فرض برای یاد دادن ورک اسپیس به شما، پنل آموزشی را نمایش می دهد.از آنجایی که به پنل آموزشی نیاز نداریم با کلیک منوی Edit در بالای برنامه و رفتن به مسیر Window > Workspaces > Editing به ورک اسپیس یا فضای کاری ویرایش سوئیچ می کنیم.

جابجایی در  ورک اسپیس های (Workspaces) پریمیر

پنل پروژه پریمیر

آموزش پریمیر ما در واقع از بخش پنل پروژه آغاز می شود جایی که در آن فایلهای اصلی را  ایمپورت (توبُرد – Import) و سازماندهی می کنیم. سکانس‌های (sequences) خود را ذخیره می کنیم و داده های بسیاری در آیتم‌های کاری خود خواهیم دید. پنل Editing Workspace یا ویرایش فضای کاری در پایین گوشه چپ صفحه جای دارد که کمی کوچک به نظر می رسد.

 اندازه این پنل را میتوانیم با کلیک و کشیدن لبه های آن تغییر دهیم یا با شناور نگه داشتن نشانگر موس روی پنل و کلیک آن، پنل را تمام صفحه کنیم. برای بازگشت به حالت عادی دوباره آن را کلیک کنید.  اگر ورک اسپیس دچار مشکل شد، می توانید با رفتن به مسیر Window > Workspaces > Reset to Saved Layout پنل ورک اسپیس را ریست یا بازنشانی کنید.
پنل پروژه پریمیر

ایمپورت کردن فیلم در پریمیر 

بیائید در اینجا ویدئوهای ذخیره شده در پوشه 02_Video که پیشتر دانلود کرده بودید را در برنامه ایمپورت کنیم. برای ایمپورت کردن فیلم در پریمیر می توان از روش های متفاوتی استفاده کرد.

  • روش Drag and Drop: در این روش می توانیم فایل مورد نظر خود را از بخش Finder مک و یا اکسپلورر ویندوز پس از انتخاب، گرفته، کشیده و در پنل پروژه رها کنید.
    ایمپورت کردن فیلم در پریمیر 
  • از مسیر  File > Import استفاده کنید.
مسیر  File > Import در پریمیر مک مسیر  File > Import در پریمیر ویندوز ایمپورت کردن فیلم در پریمیر

 

  • در روشی دیگر شما می توانید برای ایمپورت کردن فیلم در پریمیر، پهنه ای خالی از پنل پروژه را دو-بار کلیک کنید، در فهرست نمایان شده Import را کلیکیده و فایل دلخواه را انتخاب کنید و دکمه Open را بزنید.
ایمپورت کردن فیلم در پریمیر ایمپورت ویدئو در پریمیر

 

  • در بخش سربرگ، به منوی Windows بروید و در فهرست منوها Media Browser را کلیک کنید و سپس فایلهای دلخواه را برگزینید. 
ایمپورت کردن فیلم در پریمیر از بخش Media Browser پریمیر
ایمپورت کردن فیلم در پریمیر

اکنون 4 تصویر بندانگشتی از 4 فیلم ایمپورت شده در پریمیر را در پنل پروژه می توانیم ببینیم. شما می توانید با استفاده از اسلایدر اندازه بندانگشتی ها را تغییر دهید. هرچند که با شناور کردن نشانگر موس روی هر کدام می توانید پیشنمایشی از محتوای آن ویدئو ببینید.

Source Monitor در برنامه پریمیر

در واقع Source Monitor پریمیر جایی است که می توانید در آن پیش نمایشی از کلیپ های خود را ببینید و برای آماده سازی جهت افزودن به تایم لاین، بخش‌هایی از ویدئو را که نمی خواهید trim کنید یا بعبارتی برش دهید.

برای افزودن یک کلیپ به سورس مانیتور می توانید در پنل پروژه دوبار کلیک کنید. در اینجا بیائید تا با فایل 01CameraPlace آغاز کنیم.

ایمپورت کردن فیلم در پریمیر 

Source Monitor در برنامه پریمیر

سازماندهی پنل پروژه پریمیر

پس از اینکه ویدیوها با جای مشخصشان در Finder مک یا Explorer ویندوز لینک و پیوست داده شدند، می توانیم سازماندهی دلخواه خود را در پریمیر انجام دهیم و چیزهایی را که می خواهیم، آزادانه در آن جابجا کنیم. برای دید بهتر می‌توانید نمای Thumbnail به List تغییر دهید. شما می توانید در اینجا پوشه‌های را بسازید که در برنامه Adobe Premiere Pro پوشه‌های Bins خوانده می شوند.

سازماندهی پنل پروژه پریمیر

برای ساخت پوشه Bins به مسیر File > New > Bin بروید و یا بعنوان روش جایگزین در ویندوز از کلید Ctrl+B و یا در مک از کلید B+⌘ بهره ببرید. در اینجا نام پوشه bin را Video بگذارید. سپس با نگه داشتن کلید Shift و انتخاب نخستین و واپسین ویدیو کلیپ دلخواه خود را در پنل پروژه گرفته و روی پوشه Video که تازه ساخته اید برده و رها کنید.

ساختن پوشه Bin در ساخت پروژه در پریمیر

بررسی کوتاه ویژگی‌های Source Monitor  پریمیر

Timecode

این بخش زمان کلیپ را بر اساس ساعت، دقیقه و ثانیه و فریم نمایش می دهد. تایم کد در سمت چپ سورس مانیتور پریمیر جای دارد و زمان را با توجه به موقعیت کنونی نشانگر پخش یا Playhead نمایش می دهد و تایم‌کدی که در سمت راست سورس مانیتور جای دارد، طول مدت زمان کلیپ را نمایش می دهد. از آنجایی که کلیپ 24 فریم در ثانیه است، پس فریم‌های تایم کد پیش از پریدن به فریم 0 ثانیه بعدی، از 0 تا 23 می باشند.

Zoom Factor

در این بخش می توانید اندازه و سایز ویدیو را در پنل افزایش دهید. گزینه Fit نیز صفحه نمایش شما را با با پنل پروژه هم اندازه می کند. نمای 100% برای دیدن کلیپ با رزولوشن (واگشود) اصلی آن مناسب است. برای دیدن جزئیات بیشتر می توانید این درصد را افزایش دهید. فراموش نکنید که با زدن کلید ` در هنگام شناور بودن نشانگر در Source Monitor پریمیر، آن را تمام صفحه (full screen – پُر-اِسپَر) کنید.

Playback Resolution

برای اینکه در ساخت پروژه در پریمیر نرم افزار پریمیر روان‌تر اجرا شود و از منابع کامپیوتر شما کمتر استفاده کند شما میتوانید در این بخش رزولوشن (واگشود) ویدئو را کمتر کنید. با انتخاب گزینه Full کیفیت ویدئو در بالاترین حد خودش خواهد بود و این گزینه در واقع با نمایش جزئیات بیشتر برای ویرایش مناسب‌تر خواهد بود. با انتخاب گزینه‌های ½ یا ¼ از کیفیت ویدئو کاسته می شود اما به شما این امکان را می دهد تا با روان‌تر شدن حرکت دریابید که ریخت واقعی پروژه پریمیر شما چگونه خواهد بود. توجه داشته باشید که این گزینه‌ها تنها برای بازپخش یا Playback پروژه در پریمیر است اما اکسپورت (اِسبُرد – export) پروژه بصورت Full quality خواهد بود.

بخش Playback Resolution در ساخت پروژه در پریمیر

Timeline Scrollbar

شما می توانید با کشیدن هر یک از دسته‌هایی که در دو سوی میله پیمایش یا scrollbar جای دارند در تایم لاین زوم کنید و یا با زدن کلید = می توانید در آن زوم کنید و با زدن کلید – به بیرون زوم کنید. شما همچنین می توانید با نگه داشتن کلید shift در کیبورد و همزمان چرخاندن چرخک روی موس در Timeline پیمایش کنید و یا با نگه کلید Alt و چرخاندن چرخک روی موس به درون و بیرون زوم کنید.

بخش Timeline Scrollbar

تعیین نقطه آغازین و پایانی یا In and Out points در پروژه پریمیر

اکنون که ویژگی‌های سورس مانیتور را می دانید، بیائید تا کار ویرایش را پس از ساخت پروژه در پریمیر آغاز کنیم.

  • شما می توانید با کلید-کنترل‌های بازپخش یا playback همانند Spacebar، کلید J، K، L، home و end نقطه آغازین کلیپ خود را پیدا کنید. برای نمونه نشانگر یا playhead تایم فریم را در ویدئوی آپلود شده روی 00:00:00:11 می بریم.
  • پس از اینکه in point یا نقطه آغازین کلیپ را برای خود پیدا کردید می توانید با زدن کلید I یا دکمه } در خود برنامه آن را نشانه گذاری کنید. با این کار شما می گوئید، کلیپ شما باید از کجا آغاز شود.
  • پس آن نقطه پایانی کلیپ را پیدا کرده و با زدن کلید O یا دکمه { در خود برنامه نقطه پایانی یا Out Point را تعیین کنید. در اینجا ما برای نمونه نقطه پایانی کلیپ را  00:00:02:21 در نظر می گیریم.
    تعیین نقطه آغازین و پایانی یا In and Out points در ساخت پروژه در پریمیر

  • برای دیدن نقطه آغازین و پایانی کلیپ در پروژه پریمیر خود  می توانید کلیدهای ترکیبی Shift-I و Shift-O را بزنید و در کامپیوترهای مک برای پخش کلیپ از نقطه آغازین تا نقطه پایانی از کلید option-k و در ویندوز از کلید Ctrl-shift-spacebar بهره ببرید.
  •  برای ویرایش نقطه In و Out می توانید به سادگی و با کلیدهای O و I به سادگی نقطه آغازین و پایانی دلخواه خود را بسازید. شما همچنین می توانید با کلیک و کشیدن نشانگر آبی In در سمت چپ و یا نشانگر آبی Out در سمت راست نیز جایگاه نقطه ها را تغییر دهید. شما حتی می توانید بصورت همزمان نیز نقطه In و Out را با کلیک و کشیدن مرکز میله خاکستری، جابجا کنید.
    تعیین نقطه آغازین و پایانی یا In and Out points در پروژه پریمیر

  • برای پاک کردن نقطه In یا آغازین می توانید از کلید option-I در مک و کلید Alt-I در ویندوز بهره ببرید. برای پاک کردن نقطه پایانی یا Out نیز می توانید از کلید option-O/Alt-O بهره ببرید. همچنین می توانید با راست کلیک روی میله خاکستری که نقطه آغاز و پایان را نشان می‌دهد و انتخاب Clear In and Out هر دو نقطه را همزمان پاک کنید. تعیین نقطه آغاز و پایان به دلخواه شماست اما ما در اینجا برای نمونه 00:00:00:11 را برای نقطه آغازین یا In point و 00:00:02:21 را برای نقطه پایانی یا Out point تعیین کرده ایم.

vala

وبسایت آموزشی روشتک در زمینه فناوری های نوین در پایان تابستان سال 2017 میلادی توسط علی عباسی دانشجوی رشته اینترنت و شبکه های گسترده بنیان گذاشته شد که در آغاز برای او تا اندازه ای این کار جنبه سرگرمی داشت، اما رفته رفته و با کار پیوسته، این وبسایت هم اکنون رویه ای جدی تر از پیش به خود گرفته است تا در زمینه آموزش و فناوری های نوین همراهی خوب برای شما باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا